Tur til Halvorstjørni i Setesdal

Fra Lillesand så ble det ca. 18,5 mil opp til parkering langs ved Fylkesvei 450, denne ligger 16 km fra Brokke når en følger Suleskardveien.

Øyuvsbu

Dette er et kort innlegg som dessverre har blitt liggende i min «kladd» folder alt for lenge, nå var det på tide å bare få det ut.

Innlegget er fra en tur jeg hadde i juli 2021

Halvorstjørni ble valgt som turmål denne gangen etter tur tips fra en kollega.

Litt av Setesdal Vesthei Frafjordheiane landskapsvernområde.

Halvorstjørni ligger i Setesdal Vesthei - Ryfylkeheiane landskapsverneområde

9 Juli 2021

I dag så sluttet jeg på hjemmekontor litt tidlig og var her oppe før de som startet ferien på fredag okkuperte alle parkeringsplassene. Fra Lillesand så ble det ca. 18,5 mil opp hit, parkeringen ligger 16 km unna Brokke når en følger Suleskard vegen. DNT hytten som ligger her heter Øyuvsbu og den var fullbooket hele helgen var det noe som sa, det var vist 3 generasjoner av en familie som skulle tilbringe helgen der. Ikke dumt det, men lurer på om dette er mulig kun på grunn av Covid19 situasjonen.

En familie på vei innover mot Øyuvsbu

Nå skal det nevnes at jeg våknet opp på fredag med litt feber og var ganske slakk i pelsen på morran. En times tid før jeg kjørte hjemmefra så spiste jeg noen brødskiver og hev innpå to paracetamol og håpet at det ville gi seg. Alt gikk veldig greit frem til jeg begynte å gå, helt ferdig etter 0,7 km, så de siste 3-4 km ble rett og slett et slit. Men men, like greit å komme seg ut som å sitte hjemme selv om det gikk utrolig tregt innover.

Snart fremme, godt at det ikke var mer vannføring enn dette.

For denne turen så hadde jeg pakket sekken slik jeg tenker at den vil bli på Hardangervidda turen vår i midten av august, da ble den 32,5 kg, noe som er noen få kg mer enn jeg håpet på. Men uansett så er det en stor forbedring i forhold til tidligere. Jeg fikk jo ikke kjent på hvordan det vil bli i og med at jeg ikke var i form, på denne turen hadde nok til og med 15 kg vært et ork.

Kveldskos.

På fredagen fisket jeg litt sånn halvhjertet og fikk to napp av noen ville småtasser. Begge to datt av etter 5-10 sekunder, så jeg mistenker at jeg gjerne har litt for store kroker på slukene. Fredagen ble veldig rolig, vi måtte faktisk også bruke en times tid på å finne en grei teltplass når vi kom frem. Hele terrenget var søkk vått! Når jeg sto stille på samme plass i noen sekunder så var det plutselig en vannpytt rundt hver sko. Vi fant en plass som er helt i grenseland våt, men krysser fingrene for at vannet ikke kommer opp igjennom duken. Jeg har investert i bunnduk så det bør gå bra.

Jeg ble faktisk ganske overrasket over hvor mye mer planter som vokser på 980 moh her i forhold til på Hardangervidda, det er jo nesten mulig å fyre et lite myggbål. Det var heller ikke noen snøfonner igjen i skyggepartiene her, det er det jo stort sett alltid på Hardangervidda på samme høyden.

Noe av dette innlegget er skrevet på tur, og noe hjemme. Litt miks av nåtid og fortid kan forekomme.

Lørdagen så sov vi utrolig lenge og alt gikk veldig rolig for seg, og det er noe av det som er så utrolig flott med å være på tur. Vi må ingenting, vi skal ingenting og vi tar det meste på sparket etter hvert som det dukker opp. På formiddagen så gikk jeg ned for prøve å fiske oss en sen frokost, uten hell. Jeg ga opp, hev ut en dupp med mark og ruslet opp til teltet. Var nede å sjekket etter 20 minutter, og der satt frokosten i enden av snøret. Snadder, liten men god, og min første ørret noensinne.

Jeg sløyet og krydret godsaken, men før jeg gikk opp for å steke den så kastet jeg ut duppen med mark på nok engang. Fisken smakte helt supert, og når vi hadde spist den så hang det en ny en klar i enden av snøret. Denne var nok noe større men begge to var så små at jeg gadd aldri å veie de.

Det er ikke så mye mer å skrive siden det ikke skjedde så mye annet enn at jeg gikk rundt vannet og fisket, slappet av og holdt meg i teltet når det passerte noen heftige regnbyger med torden og lyn. Torden og lyn ble ganske så heftig her oppe, bare spør King Kenny.

Jeg fikk testet min nye drikkeflaske, den nye teltlykten med solcelle panel og myggspray. Alt fungerte utmerket :-)

I alle innlegg fremover så skal jeg prøve å huske å legge ved link til fiskekortet og til andre ting som kan være nyttig for de som har tenk på å ta en tur i samme området.

På vei tilbake så passerte vi dette paret, gjemt litt bak logo. Han hadde sekk på både rygg og mage, gentleman :-)

Det var en del folk på stiene og i området rundt DNT hytta, men der vi teltet så kom det bare et par som var på tur med sin Ally kano.

Dette var en fin tur, selv om terrenget var utrolig vått og fullt av sauer, så her kommer vi nok tilbake.

Bilder fra turen:

Værvarsel for området:

Langtidsvarsel for Øyuvsbu
Værvarsel for Øyuvsbu de neste 9 dagene.

Fiskekort for området:

Fiskekort for dette området koster 100 kroner for en helg, link til fiskekortet via lenke under.

VAFA fiskekortet. Ørret- og røyefiske i Valle - Inatur.no
VAFA fiskekort gjeld i ei rekkje vatn i Valle kommune. Sjå vedlagte fil: Fiskekart VAFA 2019 lenger nede på sida. Appen fiskher kan ein ikkje stole på, sjå eige fiskekart.

Annet:

Området ligger i et hensynssone for villreintrekk og det er ferdselsforbud her i perioden f.o.m. 15. april t.o.m. 20. mai.

Verneområder i Setesdalsheiene - Offisiell nettside - setesdal.com
De store fjellområdene mellom Setesdal og Ryfylke er en del av Setesdal Vesthei - Ryfylkeheiane og er med sine 6154 km2 det nest største villreinområdet i landet. Det er her Europas sørligste villreinstamme holder til.

DNT medlemmer fisker gratis både i Øyuvsvatn, Øyuvsvassdraget ned til Sandvatn, Ivelungsvatna (med elv), nord i Sandvatn og på østsida av Kvina (mellom Rågeloni og Håhellervatn). Dette er vann som ligger i mer eller mindre samme området.

Parkering ved Ivlungsvotni langs Fylkesvei 450 er forbeholdt medlemmer av DNT.